«جریان ملی شدن نفت و کودتای 28 مرداد»

178 بازدید | 8 ماه پیش

نشست‌های سرای کتاب
45 ویدئو 7.1 هزار بازدید کل آخرین بروزرسانی 2 ماه پیش
خانه کتاب ادبیات و ایران 1402

اکنون حدود هفتاد سال از روز 28 مرداد سال 1332 می‌گذرد. روزی که دولت ملی دکتر محمد مصدق با دخالت و برنامه‌ریزی دولت‌های بریتانیا و آمریکا و عوامل داخلی‌شان سرنگون شد. کودتای 28 مرداد طلیعه بازگشت دوباره استبداد و دیکتاتوری پهلوی در سپهر سیاست و اجتماع ایرانی بود. این کودتا یکی از مهم‌ترین و سرنوشت‌ساز‌ترین حوادث سیاسی تاریخ معاصر ایران و سرمنشاء بسیاری از مصائب و حوادث تلخ تاریخ این سرزمین به شمار می‌آید. 

دولت انگلیس پس از ملی شدن صنعت نفت، به جهت از دست‌دادن یکی از منابع عمده ارزی خود، لحظه‌ای از توطئه علیه دولت مصدق دست برنداشت. ملی کردن صنعت نفت، مصدق و جبهه ملی را رویاروی دولت انگلیس قرار داد و در نهایت انگلیس را به این نتیجه رساند که تنها راه‌حل مسأله نفت، سرنگونی دولت مصدق است. اما به جهت موقعیت بین‌المللی و قرار داشتن در جایگاه درجه دوم از قدرت در فرایند امر مذکور، ناگزیر از جلب موافقت و همراهی یک قدرت درجه یک بود. به همین منظور با عنوان کردن خطر کمونیزم سعی در متقاعد کردن آمریکا کرد. سرانجام این کودتا در ایران، سقوط دولت ملی مصدق و بازگشت دیکتاتوری خشن و سرسختانه پهلوی پس از سال‌ها به عرصه اجتماع ایران بود.

در ادامه برگزاری سلسله جلسات گفتگو درباره تاریخ معاصر ایران، برای بررسی این رخداد با موسی حقانی، مدیر پژوهشکده تاریخ معاصر ایران گفتگو کردیم.

دسته‌بندی‌ها:
سایر رویدادها و برنامه‌ها

برچسب‌ها:

نشست‌های سرای کتاب
45 ویدئو 7.1 هزار بازدید کل آخرین بروزرسانی 2 ماه پیش
قرعه کشی مسابقه لیگ کتاب

شبکه کتاب

4 ماه پیش

پشت صحنه مستند «بی واسطه»

شبکه کتاب

5 ماه پیش

نشست عصر شعر«اسم شب صبح است»

شبکه کتاب

6 ماه پیش