نشست «ساواک به روایت اسناد و مکتوبات»

282 بازدید | 4 ماه پیش

نشست‌های سرای کتاب
45 ویدئو 7.1 هزار بازدید کل آخرین بروزرسانی 2 ماه پیش
خانه کتاب و ادبیات ایران 1402

نشست «ساواک به روایت اسناد و مکتوبات؛ با نگاهی به مستند پرویز ثابتی» با حضور خسرو معتضد، در سرای کتاب خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

در این نشست خسرو معتضد با بیان اینکه شبکه «من و تو» یک مستند پنج قسمتی از زندگی پرویز ثابتی تولید و پخش کرده است، گفت: از زمان خروج  پرویز ثابتی از ایران تا امروز برای اولین بار تصویر و گفت‌و‌گوی رسانه‌ای از او دیدیم. کیوان و مرجان عباسی، گردانندگان شبکه «من و تو» بعد از قطع کمک‌های مالی عربستان صعودی این مستند را تهیه و منتشر کرده‌اند و می‌خواستند به آنها بگویند که کمک‌های خود را قطع نکنید اما عربستان دیگر به آنها کمکی نمی‌کند.

این پژوهشگر ادامه داد: درباره پرویز ثابتی چند حدس را می‌شود مطرح کرد؛ او خواسته بگوید من کار خودم را کردم اما نتوانستم و می‌خواستم رژیم سلطنتی را نجات دهم اما نتوانستم. او درباره نقش خود اغراق می‌کند و می‌گوید پنج سال بعد از ورود به خدمت قرار بود به عنوان معاون وزارت آبادانی و مسکن انتخاب شوم اما میسر نشد.

او به دلایل تشکیل ساواک اشاره کرد و گفت: آمریکایی‌ها در سال حدود 1954 به شاه فشار وارد کردند که حکومت را دموکراسی کند و مردم را آزاد بگذارد. شاه برای عمل به این توصیه اسدالله علم را به عنوان دبیر کل حزب مردم و منوچهر اقبال را به عنوان رئیس حزب ملیون انتخاب کرد. هیچ کس این دو حزب را باور نمی‌کرد؛ این دو حزب در مقابل حزب توده قرار می‌گرفت که در آن افراد و روشنفکرانی مانند صادق هدایت، عبدالحسین نوشین، انور خامه‌ای و... حضور داشتند که بیشتر اعضای این حزب در دوره رضا شاه زندانی شدند. از میان اعضای این حزب کسانی که شوروی را دوست نداشتند و وطن پرست بودن از عضویت این حزب خارج شدند. وضعیت مطبوعات در سال‌های 1339 بسیار بد بود و روزنامه‌نگاران نمی‌توانستند نفس بکشند و به شدت همه چیز سانسور می‌‎شد. بنابراین تصمیم گرفتند فرمانداری نظامی را منحل و به جای آن سازمان اطلاعات و امنیت کشور را راه‌اندازی کردند. می‌خواستند  این سازمان تلفیقی از mi6 و mi5 باشد و معلمانی از آمریکا، انگلستان و اسرائیل برای آموزش به ایران دعوت کردند.

آنچه که خواندید بخشی از گفته‌های خسرو معتضد در نشست «ساواک به روایت اسناد و مکتوبات؛ با نگاهی به مستند پرویز ثابتی» بود. برای اطلاع کامل از محتوای این نشست، ویدئوی پیش رو را تماشا کنید.

دسته‌بندی‌ها:
کتاب و نشر ادبیات و شعر سایر رویدادها و برنامه‌ها

برچسب‌ها:

نشست‌های سرای کتاب
45 ویدئو 7.1 هزار بازدید کل آخرین بروزرسانی 2 ماه پیش