معرفی دو اثر «پرچمدار کوچک من» و «کشتی نجات»

160 بازدید | 9 ماه پیش

نشست‌های سرای کتاب
45 ویدئو 7.1 هزار بازدید کل آخرین بروزرسانی 2 ماه پیش
خانه کتاب ادبیات و ایران 1402

«پرچمدار کوچک من» اثر فریده الیاسی فرد و «کشتی نجات»  اثر نرگس کاهانی دو کتابی است که درباره تربیت دینی کودکان نوشته شده و این دو اثر، موضوع گفتگوی این قسمت از نشست‌های تکیه کتاب بود.

کتاب «پرچمدار کوچک من» روایت تجربیات خلاقانه مادران در زمینه تربیت دینی کودکان است. این اثر با نقد نگاه کلیشه‌ای رایج، که زمان توجه به مسائل دینی را سن تکلیف می‌داند، به درک مسائل معنوی از دوره کودکی تاکید می‌کند و با این پیش فرض که ماه محرم و صفر بهترین فرصت برای تربیت دینی کودکان قبل از رسیدن به سن تکلیف است، به سراغ مادران جوان رفته و روش های نو و جدیدی را از زبان مادران به خواننده معرفی می‌کند.

خواننده در این کتاب علاوه بر آشنایی با نحوه استفاده مادران از ابزار بازی و قصه در مواجهه با کودکان در موقعیت‌های مختلف، سبک زندگی انقلابی و عینی مادرانی را می‌بیند که از فعالیت‌های اجتماعی خودشان باز نمانده‌اند و اعتقاد قلبی به رشد مادر و کودک در کنار هم دارند.

هر چند خاطرات این مادران بر محوریت ماه‌های محرم و صفر بنا شده، اما با نگاه غیرمناسبتی می‌توانیم این تجربیات را دستمایه‌ای برای پیشرفت و تحول در مبانی و روش‌های فرزند پروری دینی برای تمام سال بدانیم.

کتاب‌ کارِ داستان‌بازیِ «کشتی نجات» که برای ارائه به مربیان و مادران طراحی شده، بازی‌ها و داستان‌هایی را به مخاطب خود معرفی می‌کند تا لحظات حضور مربی یا مادر را در کنار کودکان در مکان‌هایی مانند هیأت‌ها، مجموعه‌های فرهنگی ـ تربیتی، کلاس‌ها و... پُربار سازد.

علاوه بر این، در این کتاب کودکان با برخی از مفاهیم بنیادی مرتبط با هدف قیام اباعبدالله(ع) آشنا می‌شوند. روایت این وقایع در دنیایی داستان‌گونه، مخاطب کودک و نوجوان را وارد آن ماجرا می‌کند و سپس با بازی‌های حرکتی و هنری، هدف داستان و بازی را در ذهن و جان او ماندگار می‌کند.
 

دسته‌بندی‌ها:
معرفی کتاب و نویسندگان

برچسب‌ها:

نشست‌های سرای کتاب
45 ویدئو 7.1 هزار بازدید کل آخرین بروزرسانی 2 ماه پیش