نقد و بررسی کتاب «قلندریه و شکوفایی شعر پارسی»

189 بازدید | ۱ سال و 27 روز پیش

نشست‌های سرای کتاب
45 ویدئو 7.1 هزار بازدید کل آخرین بروزرسانی 2 ماه پیش
سرای کتاب 1402

نشست نقد و بررسی کتاب «قلندریه و شکوفایی شعر پارسی» با حضور کارن رستمی نویسنده کتاب، غلامحسین مراقبی، عبدالجبار کاکائی از اهالی ادبیات و نشر در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

کتاب «قلندریه و شکوفایی شعر پارسی» به بررسی تاثیر قلندریه در ادبیات عرفانی، خاستگاه بروز و ظهور آن، تاریخچه تصوف و عرفان، پیدایش قلندریه و تفکر های عرفانی، اثر پذیری ادبیات پارسی از این تفکر، جایگاه آن در اشعار شاعران بزرگ ایران و جهان می‌پردازد.

ادبیات عرفانی قسمت بزرگی از میراث آثار منثور و منظوم ادبی است که شاعران عارف تحت تأثیر تصوف به وجود آورده‌اند. برای شناخت این ادبیات لاجرم باید ریشه‌ پیدایش این نوع شعر را یافت و این که به عنوان یک مشرب خاص فکری از چه زمانی و در کجای ایران و به چه علت به وجود آمده است.

بی‌شک اندیشه رندی و قلندری در تعالی ادب پارسی تاثیری انکارناپذیر داشته است و از حیث مضمون و محتوای عالی انسانی و نیز از جهت کاربردهای زبانی و بیانی بسیار برجسته است.

شیوه تفکر و نحوه زندگی قلندری گاهی مورد علاقه حاکمان وقت و زمانی مغضوب آنان قرار می‌گرفت و قلندران به هر صورت و به هر نام با اعمال و اقوال خاص خود در ادب منظوم و منظور صوفیانه و غیره با عنوان قلندر و قلندری اثری چشم گیرنهادند و اغلب با معنی مثبت، جایی برای خود باز کرده‌اند.

چهره قلندر، چهره انسانی است که عرفیات و آداب و رسوم حاکم بر جامعه را قبول ندارد و خودش را تافته جدا بافته‌ای از آن آداب و رسوم متداول اجتماعی می‌داند و سعی و کوشش مبنی برساختار شکنی آن آداب دارد نه ساختارگرایی.

قلندر در ادبیات عرفانی نماینده تمام عیار انسان کاملی است که خود را از قیود و تکلفات و خشک مذهبی های زاهدانه جدا کرده و به اخلاص روی آورده و با زبان و حرکات مخصوص خود در حال نشر این افکار در جامعه است.

تفکر و چهره قلندر در غزل‌های عرفانی شاعرانی مانند سنایی، عطار، حافظ، مولانا و... تصویری کامل از عارف رها شده از همه تعلقات تمنیات دنیوی است و نمونه کاملی از عارف سالک واصل است که به فنای مطلق رسیده است.

تفکر قلندریه از اعقاب مَلامَتیه است و نماینده جوانمردان و لوتیان که دنباله‌ی آیین عیاری هستند و قلندران به شکلی ویژه نماد فتوت اجتماعی هستند.

دسته‌بندی‌ها:
معرفی کتاب و نویسندگان

برچسب‌ها:

نشست‌های سرای کتاب
45 ویدئو 7.1 هزار بازدید کل آخرین بروزرسانی 2 ماه پیش